Anna Snitkina
220px-Annagrigdost.jpg

Anna Snitkina s-a nascut in Petersburg, langa manastirea Alexandru Nevski, in anul 1847, anul debutului glorios al lui F. M. Dostoievski in lumea literara cu romanul „Oameni sarmani”. A citit acest roman cand avea 16 ani si s-a indragostit iremediabil de Ivan Petrovici, personajul modest si nobil, pe care , din ciudate motive, l-a identificat cu autorul. Avea 20 de ani cand l-a intalnit pe batranul si bolnavul deja Dostoievski care implinise 45 de ani. Nu l-a placut si nu a placut-o din prima. Ea vedea in el un batran morocanos, capricios cu doi ochi de culoare diferita, iar el credea despre ea ca este prea tanara si neserioasa. Chit ca nu fuma , nu avea parul tuns scurt si nu vorbea vulgar ca femeile din miscarea nihilista atat de la moda in acele timpuri. Am vazut in fata mea un om ingrozitor de nefericit, aproape mort, chinuit si un sentiment de profunda mila si compasiune mi s-a cuibarit in suflet, scria mai tarziu Anna Grigorievna in amintirile sale.

Atentia, tandretea si prietenia Annei l-a frapat pe Dostoievski si l-a facut sa fie foarte sincer cu cea numele caruia l-a putut memora doar dupa 26 de zile, atat cat a durat scrierea si dictarea romanului „Jucatorul”, dar pe care in urmatorii 14 ani de casatorie a numit-o cel mai des „Netoska” asa cum au alintat-o parintii dupa numele Netoskai Nezvanova, personaj din romanul omonim al lui Dostoievski (1849) niciodata finalizat. Dostoievski ii povestea totul despre el si despre slabiciunile lui: femei, crize de epilepsie, probleme financiare, inclusiv si despre acel „absurd ghiont al destinului” ruleta ruseasca. Ce om, se mira Anna, nu ma cunoaste deloc, dar este atat de sincer si deschis cu mine! Imi place sinceritatea lui!

Dostoievski s-a indragostit, dar nu stia cum sa-si recunoasca iubirea in fata Annei.

Dacă nu este specificat altfel, conţinutul acestei pagini este licenţiat sub Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License